Op 29 november organiseerde Microsoft een Success Event. De opzet was leuk en praktisch. Tijdens het event liet een vijftal partners zien welke goed werkende oplossingen zij in huis hebben om de adoptie van Office 365 bij klanten te vergroten. Dit in de vorm van korte pitches. Daarna was er gelegenheid om in de vorm van speeddates kennis te maken en te onderzoeken of er mogelijkheden tot samenwerken zijn.
Voor Onz365 een uitgelezen kans om met deze vijf Microsoft-partners kennis te maken respectievelijk bij te praten. Hieronder een korte beschrijving van hun pitches.
Wortell
Wortell beet de spits af. In hun aanpak doorlopen zij drie fasen: Fixing the basics, Innovate to evolve, Where the magic happens. Nadat de basis voor de digital workplace op orde is gemaakt wordt aanvang gemaakt met het invoeren ervan. Als laatste stap volgt optimalisatie van de mogelijkheden die de Office 365 biedt.
1uur.nu
1uur.nu levert persoonlijke, praktijkgerichte ondersteuning op eigen werkplek. De begeleiding van de medewerkers is daarmee heel persoonlijk. Bas van Leur vertelde over hun Slim werken-scan waarin de huidige werkwijze geïnventariseerd wordt en er gekeken wordt naar gedrag en wensen m.b.t. hoe medewerkers in de toekomst wilt werken. Dus geen lukrake interventies, maar heel gericht.
OASE
OASE is een dienst die de user adoption moet gaan vergemakkelijken. Dit doet OASE door 1000+ korte instructiefilmpjes en webinars aan te bieden, in de vorm van een clouddienst. Tevens kan de klant zelf filmpjes en webinars toevoegen. Op deze wijze kunnen ook leertrajecten aangeboden worden. Mooie feature welk ons opviel, is de mogelijkheid om instructiefilmpjes ook gedurende 48 uur met externen te kunnen delen. Zo kan kennisdelen zeker je samenwerking bevorderen.
Rapid Circle
Ook Rapid Circle heeft een eigen aanpak gedefinieerd voor de transitie naar de digitale werkplek. In hun opzet doen ze dit in vijf stappen, waarbij zij eerst een duidelijk vertrekpunt bepalen op basis van de visie en doelstellingen van de opdrachtgever. En met een duidelijke focus op verankering van de nieuwe wijze. Opvallend in hun aanpak is het gebruik van persona’s, waarbij tevens wordt gekeken naar computer- en digitale vaardigheden van deze fictieve personen.
Motion 10
Motion 10 was de ‘hekkensluiter’ bij de vijf pitches. Geen gemakkelijke opgave, omdat een behoorlijk deel van voorbeelden reeds door de voorgangers was benoemd. Ook Motion 10 heeft een eigen aanpak ontwikkeld onder de naam Modern workplace framework. Daarbij verschuift de aandacht van technologie naar het succes van de eindklant. Mooi om te horen was de oproep van Rick de Vries om samen te werken om het gebruik van Office 365 te optimaliseren. Dit is niet langer weggelegd voor enkel IT-bedrijven. Maar uiteraard helpt Motion 10 er graag bij.
Onze conclusie
Ondanks de beperkte omvang was het voor Onz365 een zeer nuttig event. Microsoft heeft een duidelijke visie op het implementeren van Office 365. En dit is de aanpak zoals wij deze met Onz365 nastreven. Daarbij roept Microsoft haar partners nadrukkelijk op om actief te gaan partneren met partijen gespecialiseerd in change management en user adoption (zoals Onz365). Dit omdat, ook volgens Microsoft, deze samenwerking meer mogelijkheden in de markt oplevert dan wanneer de IT-leveranciers deze trajecten zelfstandig willen uitvoeren.