Evenveel aandacht voor mens en techniek?

Vrijdagmiddag op kantoor in Leeuwarden. Na een lunch op ons vaste adresje bespreken Robert en ik verschillende onderwerpen waarin we ons de komende maanden met Onz365 verder willen verdiepen. Daarbij is het uitgangspunt dat aandacht voor de mens bij Office 365-trajecten, van doorslaggevend belang is. Maar ervaart de wereld om ons heen dat ook zo?

Een steekproefje op Google. Met 'Office 365 change managent' als zoekterm krijg ik op de eerste pagina slechts één resultaat welke betrekking heeft op user adoption. De overige sites hebben vooral betrekking op het bijbenen van de veranderingen in Office 365 en tools om deze ontwikkelingen te monitoren. Uitleg over technische ontwikkelingen, door auteurs met veel technische kennis, voor beheerders en ontwikkelaars. Zelfs bij het invoeren van 'Office 365 user adoption', verschijnen er maar een paar resultaten die daadwerkelijk ingaan op user adoption. En dan nog vooral 'hoog over': denk aan een goede communicatie, zorg dat je de juiste mensen betrekt, realiseer trainingen, etc. Dat mag toch concreter! 

Bij Onz365 weten we dat iedere organisatie anders is en je zelfs binnen (grote) organisaties te maken krijgt met verschillende culturen, persoonlijkheden en managementstijlen. Dat kan op ieder niveau. Dat er early adopters zijn die graag (mee) voorop lopen bij nieuwe ontwikkelingen en ook juist laggards die niet houden van verandering weten we. Maar soms schuilt veranderingsgezindheid in kleinere aspecten. Een gebrek hieraan komt bijvoorbeeld voort uit recente reorganisaties of het besef van een werknemer dat hij bijna met pensioen gaat en dat 'weer iets nieuws leren' niet zoveel zin heeft. Anderzijds zijn er soms managers die sneller willen veranderen dan hun personeel of vakspecialisten die sneller willen dan hun leidinggevende of collega's. 

Aandacht voor dit soort factoren bij ontwikkeling, communicatie en training, maakt of breekt de implementatie. Office 365 is ICT, maar het gaat over mensen en (samen)werken. Opvallend dat hier blijkbaar nog steeds niet altijd aandacht voor is. 

Sierd-Jan Jongsma