Blog: Talk in an Elevator Day

Wist je dat er voor de gekste onderwerpen wel ‘een dag’ bestaat? Zo was het op 30 januari Badeenddag, 15 februari Dag van de betaalde liefde dag en 7 mei de dag van het Naakt tuinieren. ‘Dat u het maar even weet’.

25 juli staat bekend als de Talk in an Elevator dag, wat mij deed denken aan een onderwerp dat ik vaker zie terugkomen: de Elevator Pitch. Met andere woorden, kun jij in een tijdbestek van 30 seconden aan een ander uitleggen wat jouw werk inhoudt en hoe jij je binnen je vakgebied onderscheidt?

Ik weet niet of het je het weleens hebt geprobeerd, maar op een verjaardagsfeestje heel kort wat uitleggen over ons vakgebied, vind ik soms toch best lastig! Ik vertel dan dat we met Onz365 organisaties helpen met slimmer samenwerken op basis van Office 365, maar dat we geen ICT-bedrijf zijn. We houden ons bezig met verandermanagement op het gebied van Office 365, richten ons specifiek op user adoption en de ‘menselijke kant’ van ICT. Deze denkwijze komt tot uiting in adviesopdrachten, projecten voor implementatie, het geven van trainingen, etc. Toch best een helder verhaal?

Maar eerlijk gezegd vraag ik me altijd wel af of de ontvangende partij in het gesprek er ook zo over denkt. Het blijft toch best abstract en soms volgen zelfs wat sceptische reacties.

  • ‘Jullie implementeren Office 365? Daar werken wij ook mee. Wat een …systeem is dat zeg!’.

  • ‘Dus je werkt eigenlijk in de ICT’

  • ‘Maar jij hebt toch geschiedenis gestudeerd? Hoe ben je hier zo in terechtgekomen?’

Klinkt e.e.a. bekend?

Maar nu – op de officiële Talk in an Elevator dag – schiet me te binnen: juist deze reacties illustreren goed waar we veel mee bezig zijn. Office 365 biedt ontzettend veel mooie mogelijkheden voor organisaties, maar veelal staat niet iedere organisatie of iedere medewerker te springen om veranderingen. Of om iemand die hen komt vertellen dat er efficiëntievoordelen zijn te behalen als je je werk op een andere manier organiseert. Soms (of vaak) hebben medewerkers negatieve ervaringen met eerdere implementaties of zijn ze bevooroordeeld, doordat ‘weer een externe komt vertellen hoe ik mijn werk moet doen’. Juist deze onderwerpen en situaties spelen een belangrijke rol in ons dagelijks werk met implementeren, analyseren en trainen.

Daarentegen horen we gelukkig ook vaak positieve reacties en zijn mensen enthousiast om de transitie naar digitaal (samen)werken te maken. En ook die reactie krijg ik regelmatig als ik vrienden of familie vertel wat ik doe. De verschillende reacties zijn met andere woorden overeenkomstig met de uiteenlopende doelgroepen wij in ons werk tegenkomen.

Uiteindelijk pas ik veelal – onbewust – mijn ‘pitch’ al doende aan, aan de doelgroep. Wat ook weer raakvlakken vertoont met de manier waarop wij gebruikersadoptie (onder andere) proberen te stimuleren. Zorg ervoor dat je je eindgebruikers niet over één kam scheert, houd rekening met verschillen in achtergrond, niveau, leeftijd en veranderingsbereidheid. Inmiddels hebben wij daarvoor uiteenlopende methodieken in ons palet.

Kortom: een moment van bezinning. En dat allemaal dankzij ‘Talk in an Elevator dag’. Ik ben benieuwd welke inspiratie de volgende ‘dag’oplevert. Wordt vervolgd…